GR / EN
ΚΩΣΤΗΣ ΠΑΠΑΓΙΩΡΓΗΣ, ο πιο γλυκός μισάνθρωπος 2018
Βραβείο της Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου / 20ο Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης. Φεστιβάλ 2018,
1ο βραβείο για το ελληνικό ντοκιμαντέρ /Aegean Docs Festival, 2018
Στο ντοκιμαντέρ «Κωστής Παπαγιώργης, ο Πιο Γλυκός Μισάνθρωπος» η δημιουργός Ελένη Αλεξανδράκη σκύβει πάνω από τη ζωή ενός από τους μεγαλύτερους Έλληνες διανοητές και συνθέτει το πορτρέτο του φίλου της μέσα από το έργο του και τις μαρτυρίες των ανθρώπων που τον γνώρισαν, τον κατανόησαν, τον θαύμασαν και τον αγάπησαν.
Το τρυφερό, συγκινητικό και αναλυτικό αυτό εγχείρημα είναι μια διαφωτιστική εμπειρία για τα βιώματα και τα θέματα που διαπότισαν το έργο, τη ζωή, τη σκέψη και την ψυχή του Κωστή Παπαγιώργη.
Η λίστα των ανθρώπων που μοιράστηκαν τον δικό τους Κωστή Παπαγιώργη με την κάμερα είναι μεγάλη.
Φίλοι και συγγενείς του, η γυναίκα του, Ράνια Σταθοπούλου, άνθρωποι των γραμμάτων, καλλιτέχνες ακόμα και απλοί βιοπαλαιστές που σχετίζονταν μαζί του αποτέλεσαν τη σύνθεση που χρωμάτισε το πορτρέτο αυτή της συνταρακτικής προσωπικότητας.
«Είναι απίστευτο πόση αγάπη ένιωσα να ξεχειλίζει απ’ όλους για τον Κωστή, ακόμα κι αν είχαν να πουν αιχμηρά πράγματα για έναν τόσο σύνθετο άνθρωπο. Τους ευχαριστώ από την καρδιά μου και νιώθω τιμή που συμμετέχουν στην ταινία μου» σχολιάζει η δημιουργός.
Ανάμεσα σε αυτούς που μίλησαν από καρδιάς στο ντοκιμαντέρ, η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη, οι ποιητές Νίκος Παναγιωτόπουλος και Μιχάλης Γκανάς, ο εκδότης Θανάσης Καστανιώτης, ο δημοσιογράφος Νίκος Φελέκης, ο φιλόσοφος και συγγραφέας Στέλιος Ράμφος και ο δοκιμιογράφος και ποιητής Αντώνης Ζέρβας.
Η ταινία βραβεύτηκε το Μάρτιο του 2018 στη διάρκεια του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης από την ΠΕΚΚ (Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου), με το εξής σκεπτικό: «Πρόκειται για το μεγάλης κινηματογραφικής ακρίβειας πορτρέτο ενός μοναχικού ανθρώπου και σύγχρονου φιλοσόφου, το οποίο κινείται μακριά από την αγιογραφία. Το φιλμ πετυχαίνει μια εξαιρετική αντιστοίχιση του θέματος με το όλον του σινεμά, εισάγοντας ταυτόχρονα στιβαρούς μυθοπλαστικούς άξονες. Η σκηνοθετική αρτιότητα της Ελένης Αλεξανδράκη συνθέτει όλα τα παραπάνω σε μια ιδιαίτερα απολαυστική ταινία».
Δύο φωνές και μια μελωδία.
Δύο ηθοποιοί, ο Ακύλλας Καραζήσης και ο Αργύρης Πανταζάρας, διαβάζουν τα κείμενα του Παπαγιώργη και γίνονται οι δύο φωνές του, οι δύο όψεις του. «Ο Ακύλλας, που είναι από παλιά λάτρης του Παπαγιώργη, το απόλαυσε πραγματικά και αποδίδει με την ωραία φωνή του τα αποσπάσματα από τα βιβλία, όπως ακριβώς θα το ήθελα και ο Αργύρης, που δεν τον ήξερε πριν, κατάφερε να καταλάβει και να μεταφέρει τα πρωτοπρόσωπα κείμενά του με μεγάλη επιτυχία κατά τη γνώμη μου. “Guest star” η Μαρία Πανουργιά εμφανίζεται σε σημεία, “εικονογραφώντας” κάποια από τα αποσπάσματα του κειμένου.
Τη μουσική της ταινίας υπογράφει ο Νίκος Ξυδάκης, επίσης φίλος του Παπαγιώργη.
Ο συνθέτης είχε αναλάβει το δύσκολο έργο να γράψει μουσική πάνω στη μουσική και τον ρυθμό του λόγου που διατρέχει την ταινία, καθώς ήταν στις προθέσεις της δημιουργού σε συνεργασία με τον Διονύση Ευθυμιόπουλο, που έκανε τη φωτογραφία, και τον Νίκο Πάστρα, που έκανε το μοντάζ, ο λόγος και οι εικόνες να έχουν μια μουσική αλληλουχία.
Σκηνοθεσία – Σενάριο: Ελένη Αλεξανδράκη
Παραγωγός: Ελένη Κοσσυφίδου
Παραγωγή: Blackbird Productions
Συμπαραγωγή: ΕΡΤ, ΕΚΚ
Διευθυντής Φωτογραφίας: Διονύσης Ευθυμιόπουλος
Μοντάζ: Νίκος Πάστρας
Μουσική: Νίκος Ξυδάκης
Συνεργάτες Παραγωγής: Μάρω Βασιλειάδου, Δημήτρης Μπαξεβανίδης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Νίκος Καλαράς
Α΄ βοηθοί κάμερας: Ιβαν Βουντίδης, Πέτρος Γκορίτσας
Β’ βοηθοί κάμερας: Αίγλη Δράκου, Μανώλης Περίκος
Ήχος: Χρήστος Παπαδόπουλος
Βοηθοί Ηχολήπτη: Άρης Παυλίδης, Ανδρέας Κίττου
Σκηνογραφική Επιμέλεια: Ράνια Φουκαράκη
Ενδυματολογική Επιμέλεια: Δέσποινα Χειμώνα
Ηλεκτρολόγος: Γιάννης Μαραγκουδάκης
SFX on shot: Μιχάλης Σαμιώτης
Μακενίστας: Γιώργος Ρήγας
——————————————–
Kostis Papagiorgis, The Sweetest Misanthrope
Documentary/portrait of one of the most important Greek essayists. In this portrait of Kostis Papagiorgis we follow the story of the essayist’s life from his birth in 1947 to his death in 2014, discovering the way his writings develop and how his character is reflected in them. All those who meet Kostis Papagiorgis through reading his books find in him a good friend, a teacher, a guide, a perfect interlocutor, a comrade. Even though he never appeared on television avoiding self-exhibition like the plague, he was very well known and his appeal to the public has always been great. Behind his sharpness and irony, as he wrote mostly on the negative aspects of things, he was a warm and tender man, and this shone through in his work. Through his acute inner gaze and self-knowledge, Kostis Papagiorgis, who is probably the most important essayist of contemporary Greece, meditates deeply on the Human Condition. In the tremendous multitude of the subjects of his books he generously shares his experiences with his readers. Whether he is discussing extreme emotions, passions, jealousy, misanthropy, agoraphobia, murder, football, or 19th century literature, the Greek war of Independence, Plato, Heidegger, Nietzsche, Freud, Derrida, Mallarmé, Papadiamandis or so many other topics, we all recognize ourselves in his unconventional approach. Through his perceptive insight, he talks about human beings, about the present, about this century. Actually his books are more alive today than ever. Extracts of his books are read by the actor Akilas Karazissis, while Argyris Pandazaras reads extracts of his notes and his rare interviews in the press. Maria Panourgia also appears alongside them. Renowned intellectuals, artists, relatives or ordinary working people add their own touches to the portrait and somehow confirm, in their own way, the truth of his writings. Among them are the writer Zyranna Zateli , the publishers Thanassis Kastaniotis and Julia Tsiakiri, the poet Nikos Panagiotopoulos, the philosophers Stelios Ramfos and Christos Yannaras, Kostis’ wife Rania Stathopoulou, the singer Orfeas Peridis, the essayist Antonis Zervas and many others. In an effort to present an image as complete as we could of his complex personality, this documentary is a jigsaw puzzle, or rather a musical score, composed of Kostis’ words and the images that his writings inspire. The documentary Kostis Papagiorgis, the sweetest misanthrope has received the Greek Film Critics Association Award in the 20th Documentary Festival of Thessaloniki 2018